Förtöja båt

Förtöja båt för storm
Att alltid förtöja båt för storm är en god gammal sjöregel som bör följas. Därför är det mycket viktigt att förtöja båten ordentligt och på rätt sätt, så att den inte kan slita sig och driva ut på sjön eller havet. Dessutom kan olika hamnar, bryggor och övriga omständigheter variera kraftigt. Det innebär att en bra förtöjning på en plats inte nödvändigtvis fungerar lika bra på en annan. Även erfarna båtförare kan tycka att förtöjning är utmanande, särskilt vid svåra förhållanden.
Tågvirke/Lina
Linan som används för förtöjning ska ha en dimension anpassad till båtens vikt. Du hittar rätt dimension under respektive förtöjningslina, se alla våra förtöjningslinor här. Linan ska tåla nötning, ryck och solens UV-strålar.
Våra innovativa förtöjningslinor Storm & StormX är utrustade med två stycken slitskydd, ett i tampens öga och ett reglerbart utmed linan för att ge ett maximalt skydd mot nötning.
StormX har ett flätat yttre bestående av 100% polyestersilke, vilket är optimalt då detta material sjunker och du slipper oroa dig för att grannbåten ska köra på din lina. Materialet är dessutom maximalt UV-skyddat. Denna förtöjningslina har även en elastisk kärna vilket gör att du inte behöver några extra ryckdämpare, kauser eller schackel. Den fungerar även utmärkt som fast förtöjning.
Storm är en treslagen lina som består av 60% polyester och 40% ryckdämpande fibrer. Hela tampens längd består av denna fiber vilket gör den extra slitstark och passar utmärkt vid t.ex. slussning. Förtöjningslinan Storm har även vunnit Bäst-i-Test flera gånger.
Om förtöjningslinan blir skadad ska man byta ut den med en gång!
Förtöj utan schackel & ryckdämpare
Med våra förtöjningslinor Storm och StormX behöver du som sagt ingen extra ryckdämpare vid förtöjning eftersom linorna själva är ryckdämpande. Du behöver heller inte köpa till någon schackel när du förtöjer med våra förtöjningslinor. Lägg istället linan om egen part genom beslaget med hjälp av linans öga. Här finns även ett slitskydd som skyddar linan mot nötning.

Så förtöjer du vid en brygga
Vid förtöjning vid en brygga används ofta Y-bommar eller akterstolpar. Om du förtöjer vid en Y-bom behöver du ta hänsyn till om det är en eller två bommar, som du kan se illustrerat här nedanför.








Det är också viktigt att hålla koll på vattenståndet, som kan variera kraftigt, när man förtöjer. Annars kan belastningen på förtöjningslinan bli alldeles för hög om vattennivån exempelvis skulle sjunka kraftigt. Skulle vattennivån stiga finns risk för slacka linor och större svängrum.
När du förtöjer genom ett beslag på bryggan är det viktigt att linan alltid går igenom beslaget underifrån. Se bild nedan. Detta på grund av att linan kan fastna under beslaget när du ska kasta loss. Tänk också på att slitskyddet alltid ska löpa genom beslaget för att skydda linan mot nötning.


Förtöja båt mellan brygga & boj
Vid förtöjning vid en brygga med hjälp av akterstolpar är det viktigt att först kontrollera att de är oskadade och ordentligt nedslagna. Akterstolpar som står på djupt vatten kan fjädra vilket i sin tur kan orsaka skador på din båt.
Om båten ska förtöjas vid en brygga med en boj bör du först och främst se över vattendjupet, som helst inte ska överstiga 6 meter. Annars kan bojkättingen bli så lång att båtarnas svängrum blir svåra att kontrollera. Av den anledningen bör förtöjning med boj undvikas om flera båtar ligger tätt vid samma brygga, eftersom det minskar risken för att båtarna skadar varandra.
För att förtöja med hjälp av en boj behöver du en bojtyngd med en öglebult som ligger på botten, kätting och/eller en förtöjningslina samt en boj med bojten. Bojen ska kunna bära kättingen men inte vara större än att den kan dras ner under ytan vid hög belastning.
Undersök botten ordentligt innan du lägger i bojtyngden så att det inte finns stora lutningar eller stenblock under båten. Om bojtyngden flyttar på sig kan den annars hamna på ett nytt djup.
Tänk också på att alltid använda fendrar. Här hittar du våra fendrar.
Klicka här för att se en film på hur man lägger till mellan Y-bommar.
Välja rätt tjocklek på förtöjningslinan
Läs vår artikel om hur du väljer rätt tjocklek på din förtöjningslina.
Vill du få hjälp med vilken förtöjningslina som passar just din båt?
Gör vårt förtöjningstest så återkopplar vår förtöjningsexpert till dig med rekommendationer på linor som passar bäst.
Ordlista:
- Tågvirke: Ett samlingsnamn för olika typer av längre sammanhängande knippen, till exempel rep och linor.
- Pollare: Anordning för fastsättning av förtöjningslina, finns i fören och aktern på båten.
- Schackel: En U-formad bygel där ändarna förbinds med en genomgående skruv.
- Knap: Anordning för fastsättning av mindre linor, t.ex. fall och skotlinor.
- Halkip: Beslag som ska leda förtöjningslinan och hålla den på plats på relingen.
- Klys: Beslag vilket ankarlinan leds igenom.
- Bygelbult: U-format beslag bestående av gängor med muttrar, där lina eller kätting kan fästas.
- Öglebult: Bult med gängor och ett öga, där linor eller kätting kan fästas.
- Ringbult: Bult med ögla och ring, där linor och kätting kan fästas.
- Kaus: Nötningsskydd i öglor på tågvirke, av stål eller plast.
- Bojten: Genomgående stång genom boj med ögla i varje ände.
- Dragg: Ett slags ankare med armar som går att fälla ihop.
- Lekare: Konstruktion som gör att två föremål kan vrida sig oberoende av varandra.
- Plätt: Mindre ankare, tallrikformad med en stång för fäste av ankarlina.
- Splitsa: Ett sätt att foga ihop linor i varandra eller sig själv, genom att kardelerna träs under varandra.
- Spring: Förspring och akterspring, extra förtöjningslinor som går snett över till bryggan från för och akter.
- Svaj: Att ligga på svaj innebär att man enbart är förtöjd med boj eller ankare.