Vad är en fallina? Sammanfattning
- En fallina består vanligtvis både av en kärna och ett hölje tillverkat av polyester
- Ett stummare fall är oftast tillverkat av HMPE fiber, som i folkmun kallas Dyneema, SPECTRA, Steel mm
- Skillnaden på fall och skot är främst konstruktionen på hölje och kärna
- Byta fall? Ha koll på mastens höjd. En tumregel är 2,5 x masthöjden
- ProRace One och ProRace Four går enkelt att splitsa eftersom de har en kärna av Hmpe
Vad är en fallina?
En fallina är en lina som du hissar segel med. Ibland behöver inte svaret vara konstigare än så. Men om du är precis lika vetgirig som andra seglare bör du fortsätta läsa, för det finns mer att veta.
Vad är en fallina tillverkad av?
Ett fall har nästan alltid en kärna och ett hölje. Höljet är oftast tillverkat av polyester och kärnan av HMPE-fiber eller polyester. En del linor har flätad kärna andra parallell. I slutändan kommer båda varianter att fungera alldeles utmärkt, men en parallell kärna är stummare.
Även manteln eller höljet som det även kallas kan se olika ut. Vissa höljen är 16-flätade andra 24-flätade och flera 32-flätade. För dig som nöjesseglar spelar skillnaderna egentligen ingen större roll, eftersom skillnaden mellan de olika konstruktionerna är hårfin. Kort sagt kan man säga att en 16–24 flätad lina har mer hölje att slita på och att en 32-flätad lina ger ett ”tunnare skal” och därmed plats för mer starkt material i kärnan. Starkare fallina töjer sig mindre.
Detta är bra att veta när du ska välja fallina
När du ska välja fallina är det en förutsättning att du vet mastens längd. En tumregel är att du ska ha ett fall som är 2,5 x mastlängden. Det är givetvis bättre att ha lite för långt fall än för kort.
Brottstyrkan är bra att hålla så hög som möjligt, men tänk på att det är schackeln som oftast är den svaga punkten. Dock räcker en fallinas brottstyrka flera gånger om mot de faktiska påfrestningarna som linan utsätts för.
Andra varianter av fall för segelbåtar
Innan det blev vanligt med HMPE-baserade fallinor var det inte helt ovanligt att det tillverkades en del specialanpassade fallinor. Det kunde vara allt från att det splitsades in vajer i fallet eller att linan skulle bli avsmalnande. Idag är det inte ovanligt att splitsa sina linor själv men det är bra att veta att alla linor inte lämpar sig för splitsning.
Går det att splitsa alla typer av fallinor?
Eventuellt finns det en äldre erfaren person ute i skärgården som menar att det absolut är möjligt. Men för gemeneman som inte vill slita sönder både fingrar och hår, ja då kanske det är bättre att låta bli.
De falllinor som vi kallar ProRace One och ProRace Four går alldeles utmärkt att splitsa själv då kärnan är av hmpe (dyneema). Allt som krävs är ett splitsnålset och lite tålamod. Tillgång till en Youtubevideo som visar hur du ska göra är även det en bra idé.
Den linan som vi använder till våra polyesterfall PROline har en parallell kärna och kan vara klurigare att splitsa. Därför använder vi en patenterad söm ”IQ-line” för dessa fallinor, så att du ska slippa det krånglet.
Vad är skillnaden på fall och skot?
Det är stor skillnad mellan skotlinor och fallinor. En skotlina skall fungera i block och trissor utan att skruva sig och ha mycket material i höljet som tåler många års slitage. Kärnan är oftast en grov flätning (8-flätad) och även den skall motverka vridningar. Skotlinor skall vara flexibla och möjliga att hantera i vinschar och för hand. Skotlinor har mer töjning än fall.
Ett fall är en helt annan historia. Här skall seglet hissas och sättas på plats under lång stund. Här är det en balans mellan höljet och den utrustning som används på båten. Avlastare, vinschar och cleats av olika slag spelar stor roll och olika varianter biter olika på linan. Alltför släta fallinor har en tendens att glida i avlastare.
Dessutom skall fallet vara så stumt som möjligt. Ju starkare lina desto stummare i praktiken. Därför matas ett fall med mycket material i kärnan och därmed har man ett tunnare hölje. Oftast ett 32-flätat ”skalhölje”.